måndag 12 april 2010

Rotfrukter



Vendela efterfrågade tips på vad man kan göra med rotfrukter. Själv älskar jag rotfrukter och allra helst låter jag dem vara i ugnen ett tag.

Ta de rotfrukter och grönsaker du gillar. Jag kan rekommendera morötter, palternacka, kålrot (stor klump som brukar vara sjukt billig), broccoli, zucchini, aubergine, lök av olika sorter mm.

Skala allt som behövs. Hacka sedan i klyftor eller skivor (tex zucchini). Lägg allt i en ugnsform, ringla över lite olja och släng på lite salt, peppar och andra kryddor man tycker om. I lördags kryddade jag med lite timjan, det blev gott. In i ugnen på, tja, kanske 200 grader tills allt är i så mjukt man vill ha det och har fått färg. Gott till kött, kyckling, korv eller vad som helst. Själv åt jag bara med ett kokt ägg, för jag var lat och orkade inte göra något annat. Hehe.

Vad brukar ni gör av rotfrukter? Soppa? Gratäng? Inspiration vill vi ha!
/Markan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar