tisdag 6 april 2010

Världens godaste brownies



Det går lite segt här! Rivstartar med ett recept på något som utan tvekan kan vara den godaste brownien i hela världen. Jag skojar inte! Orginalreceptet hittar ni på recept.nu om ni söker på chocolate chip walnut brownie. (goda saker tenderar att ha långa namn) Jag gjorde en halv sats (men visar hela) och tog en mindre form. Eftersom valnötter brukar vara så himla dyrt tog jag hasselnötter istället. Och i orginalreceptet skulle även en "fudge glaze" ingå, men det skippade jag. Igen: SÅ HIMLA GOTT!


Chocolate chip walnut brownie

En långpanna


350 g mjukt smör
6 dl socker

3 dl kakao

1 dl ljus sirap

0,5 tsk salt

6 st ägg

3 dl vetemjöl

400 g vit choklad

300 g nötter


Vispa smör och socker vitt och poröst. Blanda i kakao, sirap och salt. Rör i äggen och vänd ner mjölet. Hacka chokladen grovt och blanda ner tillsammans med nötterna. Klä eventuellt en stor, djup bakplåt med bakplåtspapper och häll ut smeten. Grädda kakan i 175 grader i 15-25 minuter (enligt receptet, men jag tror jag råkade göra en väldigt tjock/hög kaka så det tog mycket längre tid). Den ska vara kladdig och härlig! Låt svalna och njut :)

Bilden är från när jag var i Stockholm på överraskningskalas och den brownien har Ivarsson gjort! Jag glömde fota när jag själv hade bakat...

1 kommentar: